Wednesday, November 09, 2011

Revisited WMD reporting?

Comment is Free

Why do the US media believe the worst about Iran?

In their eagerness to recycle flimsy scare stories about Iran, the US media have failed to absorb the lessons of Iraq and WMD

Brian Whitaker

Wednesday 9 November 2011 15.36 GMT

"One of the oldest tricks in the run-up to a war is to spread terrifying stories of things that the enemy may be about to do. Government officials plant these tales, journalists water them and the public, for the most part, swallow them." I wrote this paragraph in December 2002, some three months before the US launched its invasion of Iraq, but it seems just as applicable today in relation to Iran.

The Iraq war of 2003 followed a long media build-up in which talk about Saddam Hussein's imaginary weapons of mass destruction, simply by virtue of its constant repetition, led many prominent journalists to abandon their critical faculties. The Washington Post, for instance, devoted an extraordinary 1,800 words to an extremely flimsy (but scary) story suggesting Iraq had supplied nerve gas to al-Qaida. The paper later conceded that its coverage of the Iraqi WMD issue had been seriously defective, but by then it was too late to undo the damage.

At the New York Times, meanwhile, star reporter Judith Miller was churning out more alarmist stuff about Iraq. One story concerned US attempts to stop Iraq importing atropine, a drug used for treating heart patients which is also an effective antidote against pesticide poisoning ... and nerve gas. There were various possible interpretations, but the implication of this tale, as presented by Miller, with assistance from anonymous official sources, was that Iraq not only possessed nerve gas but intended to use it and wanted to protect its own troops from the harmful effects.

Another of Miller's "scoops" was an unverified claim that a Russian scientist, who once had access to the Soviet Union's entire collection of 120 strains of smallpox, might have visited Iraq in 1990 and might have provided the Iraqis with a version of the virus that could be resistant to vaccines and could be more easily transmitted as a biological weapon.

The story collapsed shortly afterwards when it emerged that the scientist had not, after all, visited Iraq in 1990. Just to be on the safe side, though, the Bush administration still pressed ahead with a smallpox vaccination programme – much to the delight of pharmaceutical companies.

Fast-forward to 2011 and we're left wondering if these same newspapers have really taken on board the lessons of Iraq. Here, for example, is David Sanger, chief Washington correspondent of the New York Times, writing in its Sunday Review last weekend:

At the White House and the CIA, officials say the recently disclosed Iranian plot to kill the Saudi ambassador to the United States – by blowing up a tony Georgetown restaurant frequented by senators, lobbyists and journalists – was just the tip of the iceberg.

Note how the allegation of an "Iranian plot" in the US – which was greeted with a good deal of scepticism when it first surfaced last month – now appears to have become an established fact (even though it has yet to be tested in court). Not only that. Sanger's anonymous officials are now asking us to believe it is part of a bigger and even more menacing Iranian plot which stretches across continents from the Yemen to Latin America.

At the Washington Post, meanwhile, Joby Warrick has been briefed by David Albright, a former UN weapons inspector who now heads the Institute for Science and International Security. Citing Albright, Warrick describes Iranian work on a detonation device known as the R265 generator:

"According to the intelligence provided to the IAEA, key assistance in both areas [design and testing] was provided by Vyacheslav Danilenko, a former Soviet nuclear scientist who was contracted in the mid-1990s by Iran's Physics Research Center, a facility linked to the country's nuclear programme."

The way this is presented in the Washington Post, it points very clearly to the idea that Iran was working on a trigger for a nuclear bomb. But look elsewhere and that interpretation becomes less certain: possibly it wasn't nuclear at all, but a project to manufacture nanodiamonds.

Of course, these are extremely murky waters and I'm not at all sure who to believe. There is probably a lot of deception taking place on both sides. But what seems to me extraordinary is the reluctance of journalists – especially in the US mainstream – to acknowledge the uncertainties and their willingness to accept what, as far as Iran is concerned, are the most incriminating interpretations.

Thursday, November 03, 2011

High Court hearing next month

High Court judge will hear call for inquest on Dr David Kelly's death next month

By Miles Goslett

Last updated at 3:24 AM on 3rd November 2011

The death of Dr David Kelly is to be examined at the High Court next month after a senior judge ordered a special hearing as part of his review of the case.

Mr Justice Kenneth Parker is considering an application from retired West Country surgeon David Halpin to challenge the Government’s decision this summer not to hold a coroner’s inquest.

Weapons inspector Dr Kelly allegedly killed himself after being named as the prime source of a BBC report accusing Tony Blair’s government of lying to take Britain into the Iraq war.

His body was found in woods near his Oxfordshire home on July 18, 2003.

He is believed to be the only person in modern times found dead in suspicious circumstances whose death has not been properly investigated by a coroner.

Mr Justice Parker’s order marks the first time that matters relating to the Iraq war, Dr Kelly’s death and the Blair government’s handling of both issues will have been brought before a court rather than a public inquiry.

If successful at the hearing, on December 19, Mr Halpin may eventually succeed in securing an inquest.

Two months ago, after Attorney General Dominic Grieve ruled out an inquest saying there was ‘overwhelming evidence’ Dr Kelly committed suicide, he sought permission to judicially review this decision.

More than 800 donors from around the world - hundreds of whom are Daily Mail readers - have contributed over £40,000 to a fund covering Mr Halpin’s legal fees.

Mr Halpin, 71, from Newton Abbot, Devon, told the Mail: ‘The ex-Lord Chancellor Lord Falconer chose to set up an ad hoc public inquiry, as opposed to a coroner’s inquest, into Dr Kelly’s death before his body had even cooled.

'If our laws had been observed an inquest under the Oxfordshire coroner would have taken place. Lord Falconer made sure there was no inquest, and our law and due legal process were subverted.’